Zleć nam rozliczanie a zyskasz - zniżki dzięki zastosowaniu przepisów, spokój i pewność dzięki współpracy z trenerami z wielkiej trójki producentów oprogramowania do rozliczania czasu pracy kierowców.
Nasza praca - ewidencja czasu pracy kierowców - to usługa, praca biura rachunkowego, transportowców
i producenta oprogramowania dodatkowo zawsze konsultujemy przepisy z prawnikami transportu.
Transportowe Biuro Rachunkowe - Rozliczenia wynagrodzenia kierowców zgodne z Pakietem Mobilności
Wracając do tematu, przy odpowiedzi na to pytanie zawsze trzeba spojrzeć do 3 tygodni wstecz pracy kierowcy.
W przepisach regulujących czas pracy kierowcy zawodowego na próżno szukać bezpośredniej definicji tytułowej „piętnastki”, czyli maksymalnego czasu pracy kierowcy w ciągu doby. Można umownie przyjąć, że „piętnastka” to maksymalny czas pracy kierowcy w ciągu doby. Zarówno w rozporządzeniu 561/2006 jak i w umowie AETR znajdziemy za to artykuł mówiący o tym, że w każdym 24 godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku. Załóżmy, że kierowca ruszył w poniedziałek o godzinie 7:00 rano, więc pauzę dobową może rozpocząć najpóźniej o godzinie 22:00, ponieważ do wtorku do godziny 7:00 rano musi ją zakończyć. Nawet jeśli kierowca będzie stał dłużej, np. do wtorku do godziny 12:00, to pomimo iż faktycznie miał 14 godzin pauzy, zalicza mu się tylko 9 godzin, tyle ile zdążył zrobić w ciągu 24h od momentu zakończenia poprzedniego odpoczynku.
Chcesz podnieść swoją wiedzę na ten temat, mamy tanie szkolenie:
https://akademia-transportowca.elms.pl/produkt/jak-dobrze-planowac-czas-pracy-kierowcow/
Regularny odpoczynek dobowy wynosi 11h. Można go skrócić do co najmniej 9h maksymalnie 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku. Jeśli więc we wspomnianym wyżej 24 godzinnym okresie kierowca zrobi 9h odpoczynku dobowego, to dzienny czas pracy kierowcy obejmujący jazdę, inną pracę i dyspozycję stanowi właśnie tytułową „piętnastkę”, która oznacza godziny pracy kierowcy pomiędzy zakończeniem jednego odpoczynku dobowego a rozpoczęciem następnego odpoczynku dobowego. Przy okazji przypominam, że 3 + 9 = 11, ponieważ przepisy regulujące czas pracy kierowcy ciężarówki dopuszczają dzielenie odpoczynku dobowego. Należy pamiętać, że przy dzieleniu odpoczynku dobowego trzeba zrobić w sumie oprócz pauzy 9h dodatkowo co najmniej 3h pauzy bez przerwy. Nie ma także limitów tygodniowych w dzieleniu odpoczynku dobowego, można więc korzystać z tego przepisu nawet codziennie jeśli zajdzie taka potrzeba.
Odpowiedź
brzmi – nawet 6 razy! Jak to możliwe?
Tak
jak napisałam powyżej – przepis mówi, że kierowca ma prawo do
skrócenia dziennego okresu odpoczynku maksymalnie
3 razy
pomiędzy
dwiema pauzami tygodniowymi
(art. 8 ust. 4 rozp 561/2006), a nie w tygodniu !!!(przypominajka –
tydzień zaczyna się w poniedziałek o godzinie 00:00 a kończy w
niedzielę o 23:59). Natomiast tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna
się najpóźniej po zakończeniu sześciu 24 godzinnych okresów
liczonych od końca poprzedniego odpoczynku tygodniowego (przykład –
odpoczynek tygodniowy zakończony w poniedziałek o 7:00 rano,
kolejny odpoczynek tygodniowy ma się rozpocząć najpóźniej w
niedzielę o 7:00 rano). Nie ma zakazu robienia odpoczynku
tygodniowego wcześniej, np. jeśli kierowcy kończy się
dwutygodniowy czas jazdy (90 godzin) lub tygodniowy czas jazdy (56
godzin). W takiej sytuacji kierowca powinien rozpocząć odpoczynek
tygodniowy zanim dojdzie do przekroczenia i stać aż do rozpoczęcia
nowego tygodnia (poniedziałek g. 00:00). Odpoczynek dobowy kierowcy
może także zostać przedłużony do tygodniowego regularnego lub
skróconego odpoczynku.
Załóżmy,
że kierowca wyrusza w poniedziałek po odpoczynku tygodniowym i w
poniedziałek wykorzystuje 9h odpoczynku dobowego, tak samo we wtorek
i w środę. Pracował więc trzy dni po 15 godzin. W czwartek rano
przyjechał na załadunek, ale okazało się że doszło do awarii na
produkcji i towar nie został przygotowany. Ot, taka codzienność
pracy w transporcie. Kto z nas nie spotkał się z taką sytuacją?
Kierowca miał więc przestój do piątku rano, wykręcając tym
samym pauzę 24h. W tej sytuacji w piątek, sobotę i niedzielę
również może wykorzystać po 9 h odpoczynku dobowego, ponieważ w
czwartek miał skrócony odpoczynek tygodniowy i limit skróconych
odpoczynków tygodniowych mu się wyzerował. Znowu ma do
wykorzystania kolejne trzy skrócone odpoczynki dobowe. Nie ma
znaczenia czy przed rozpoczęciem tego tygodnia pracy zrobił pauzę
24h czy 45h. Dwie pauzy 24h pod rząd są jak najbardziej
dopuszczalne, ponieważ zgodnie z art 8 ust.6 kierowca w ciągu
kolejnych dwóch tygodni ma wykorzystać co najmniej dwa regularne
tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny i jeden skrócony
okres odpoczynku tygodniowego, z których skrócony ma trwać co
najmniej 24h. Nie ma też zakazu robienia większej liczby
odpoczynków tygodniowych. Nie jest też powiedziane, czy odpoczynek
ma być na początku czy na końcu tygodnia. Odpoczynek wypadający
na przełomie tygodnia, tj. rozpoczynający się w niedzielę a
kończący w poniedziałek może być zaliczony do jednego lub
drugiego tygodnia, ale nigdy do obydwu jednocześnie. Temat
odpoczynków tygodniowych i dobowych zostanie jeszcze szczegółowo
omówiony w kolejnych wpisach.
Wracając
do tematu – należy również pamiętać aby dzienny okres
prowadzenia pojazdu nie został przekroczony. Maksymalny dzienny
okres prowadzenia pojazdu, czyli czas jazdy kierowcy wynosi 9 godzin
i dwa razy w tygodniu może zostać wydłużony do maksymalnie 10
godzin. Uwaga – 9:01 to również wydłużenie tego czasu. Liczy się
każdorazowe przekroczenie dziewięciu godzin jazdy. Jeśli chodzi o
limity jazdy, to odnoszą się one do tygodnia, a nie do okresów
pomiędzy odpoczynkami tygodniowymi. Te dwa pojęcia: tydzień i
okres pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi mogą się ze sobą
pokrywać ale nie muszą, o czym pisałam we wcześniejszym akapicie.
Ustalając harmonogram pracy kierowcy warto więc o tym pamiętać.