W liście przewozowym CMR w polu nr 18 kierowca może wpisać wszystkie uwagi i zastrzeżenia. Dobrze byłoby gdyby robił wpis na wszystkich egzemplarzach CMR i podpisał się pod tym również załadowca. Jeśli ten odmówi, to można również wpisać w CMR, że załadowca odmówił podpisania listu przewozowego z uwagami. Ważne żeby zrobić to na załadunku, a nie na rozładunku, jak palety dojada już pochylone. Jeśli żadnego wpisu w CMR nie będzie a kierowca nie zgłosi żadnego problemu, to jakiekolwiek tłumaczenia na rozładunku i przedstawianie zdjęć z załadunku mijają się z celem. Klient zawsze może wtedy powiedzieć, że gdyby wiedział, że towar jest źle spakowany, to podjąłby jakieś działanie.
Wpis powinien być zrobiony odręcznie przez kierowcę. Mają to być uwagi dotyczące tego konkretnego ładunku. Czasami zdarzają się gotowe druki CMR z nadrukowanymi uwagami albo pieczątki. Nie polecam ich stosowania, ponieważ takie uwagi są często podważane przez klientów i ich prawników. Posiadając „gotowce” niejako od razu zakładamy, że będzie coś nie tak z ładunkiem. Możesz za to pobrać plik z wzorami wpisów, który znajduje się pod tym tekstem.
Pamiętaj, że robiąc odpowiednie wpisy w CMR z uwagami dotyczącymi towaru, jego opakowania czy zabezpieczenia działasz przede wszystkim w swoim interesie. Może to Cię uchronić przed problemami na rozładunku i ewentualnymi obciążeniami.
Do pobrania