"

FAQ - najczęstsze pytania

Często zadawane pytania.

 FAQ czyli najczęściej zadawane pytania.  
 1. Rozlicz kierowcę, tylko po co?  
 
Kierowcę rozliczamy po to, aby dwie strony umowy rozliczyć z wykonanej umowy, czy to umowy zlecenia czy to umowy o pracę czy to umów biznes to biznes i aby na przyszłość zabezpieczyć się przed dalszymi roszczeniami kierowcy, warto, aby kwoty przelewów i rozliczenia zawierały wszystkie wymagane elementy. 

  2. Jakie są inne obowiązki właściciela ciężarówki czy firmy posiadającej licencje? 

 Firma posiadająca licencję czy zezwolenie na transport krajowy (skrót myślowy) powinna prowadzić ewidencję czasu pracy, odczytywać dane z samochodu oraz z kart kierowców, przechowywać w firmie przez 10 lat.  

3. Jakie są kary za brak prowadzenia ewidencji aktywności kierowcy?

 Kary za nieprowadzenie ewidencji nalicza w wysokości 1000 zł za każdego kierowcę. 

4. Gdzie mogę znaleźć kary za nieprzestrzeganie przepisów ustawy o transporcie drogowym dotyczących kierowców? 
Załącznik nr 1. jest dokumentem, w którym znajdziemy wykaz naruszeń obowiązków przewozu drogowego który dotyczy kierowców zgodnie z ustawą o transporcie drogowym art. 92 ust. 1.

5. . Jaka jest kara za wydłużenie dobowego czasu prowadzenia pojazdu do 1 godziny a potem za każdą następną godzinę? 

Wydłużenie dziennego czasu jazdy do 1 godziny to koszt 50 zł, 
 potem każda następna rozpoczęta np. 1,02 h to 100 zł  

6. Czy to jest jedyna kara za przeciągniecie czasu jazdy?  

 Nie, w przypadku wydłużenia czasu o 1 godzinę może okazać się, iż kierowca nie ma wymaganego odpoczynku dobowego, skrócenie dziennego odpoczynku do jednej godziny to – 100 zł mandatu dla firmy i 50 zł dla kierowcy. 
 
Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu od 4 do 9 godzin to - 250zł .

7. W jaki sposób uchronić się od nałożenia mandatu, gdy sytuacja na drodze spowodowała naruszenie? 

 Podstawowym sposobem jest wydruk w momencie dojechania do pierwszego bezpiecznego miejsca postoju, nie później powołanie się na art. 12/561/2006 We i opisanie zaistniałej sytuacji na wydruku. Należy zawsze pod opisem złożyć czytelny podpis.  

8. Kiedy rozliczenia kierowców/ wypłaty dla kierowców można podważyć? 

 Gdy rozliczenia kierowców są prowadzone w oparciu o dane z tachografu i aktualną podstawę prawną, ciężko jest podważyć przez służby kontrolne. Dosyć często rozliczenia są prowadzone przez osoby, które nie mają aktualnych szkoleń, stawki i kwoty są inne niż aktualnie obowiązujące, bardzo łatwe są wtedy kwoty do podważenia, przelewy zrobione w błędny sposób, złe nazewnictwo - otwiera drogę do roszczeń z odsetkami.

9. Dzielona pauza dobowa? Na czym polega?

 Nauczyciel pyta się ucznia syna kierowcy, ile to jest 3+9?  
Uczeń odpowiada 11 - źle siadaj, jedynka.  
 
Pauza dzielona polega na odpoczynku przynajmniej 3 godziny w ciągu dnia pracy, gdy kierowca ma czas wyłącznie dla siebie. Pod koniec zmiany kończy dzień pracy i odpoczywa 9 godzin nieprzerwanie.  
3+9 daje 11, czyli regularny odpoczynek dobowy.

10. Ile dni w tygodniu może pracować kierowca?

Kierowca może pracować maksymalnie 6 okresów, po których zobowiązany jest do odpoczynku tygodniowego 45 godzin lub skróconego 24 godziny. 

11.  Czy pauza weekendowa = regularna lub skrócona może się odbywać w środku tygodnia?

Tak jak najbardziej przepisy nie zabraniają tego typu praktyk. 

12. Czy skrócenie pauzy regularnej tygodniowej może być oddane do dowolnej pauzy czy tylko do tygodniowej ?

Skrócenie pauzy regularnej tygodniowej 45 godzin np. Do 24 godzin – 45 – 24 = 21 godzin można oddać przy każdej pauzie dobowej minimum 9 godzinnej,
 9 + 21 = 30 godzin odpoczynku.
Należy oddać maksymalnie w okresie 3 tygodni od skrócenia.

13.  Czy kierowca może pracować 15 godzin na dobę?

Może ale praktycznie nigdy tego limitu nie osiągnie,
 do pracy zaliczamy młotki oraz kierownicę, czas przerw nie wlicza się do czasu pracy, a po 15 godzinach od rozpoczęcia doby kierowca jest zobowiązany do zrobienia pauzy dobowej skróconej.  
15 + 9 = 24  

 14. Czy można zrobić dwie pauzy 24 pod rząd?

 Tak przepisy tego nie zabraniają, co ciekawe zrobienie pauzy 24 – pauza tygodniowa skrócona powoduje,
 iż znowu mamy 3 x 9 godzin odpoczynku do dyspozycji. 

15. Tachograf nie zaliczył pauzy weekendowej, co robić?

 Przy jakimkolwiek zdarzeniu należy w pierwszej kolejności zrobić wydruk,  spójrz czy nie ma błędów urządzenia, jeśli tak należy po zjeździe na bazę zaprowadzić pojazd na serwis tachografów.  
Należy zawsze pamiętać, aby nie rozpoczynać jazdy równo po 45 godzinach, ta jedna minuta pomiędzy zapisem w tachografie a informacją na wyświetlaczu to dosyć częsty przypadek.

16. Co należy zrobić, gdy tachograf wysunął kartę tacho kierowcy i nie chce jej z powrotem przyjąć?  

 Przepisy pozwalają na powrót do bazy z niedziałającym tachografem, nie pozwalają na wyjazd z bazy z takim tachografem.  
 Należy każdą taką aktywność rozpoczęcie, jazda, pauza, jazda, inna praca zapisywać długopisem na wydrukach, wydruk podpisać czytelnie.  

 17. Co oznacza system 3/1?  

System 3 na 1 oznacza 3 tygodnie pracy jazdy oraz 1 tydzień odpoczynku.  

 18. Co oznacza system 4/1?

 Jest to system pracy, który oznacza 4 tygodnie w pracy 1 tydzień w domu.  
Proszę pamiętać, iż służby kontrolne sprawdzają czas dojazdu do bazy auta, powinien być wprowadzony do tachografu.  

19. Na czym polega podstawowy system czasu pracy kierowców ? 

 Podstawowy czas pracy kierowców wynika z kodeksu pracy, norma czasu pracy to 8 godzin dziennie a przekroczenie normy generuje nadgodziny. 

20. Na czym polega równoważny czas pracy kierowcy? 

Równoważny czas pracy dopuszcza nawet 12 godzinną normę pracy w ciągu doby. System ten jest powszechnie stosowany w transporcie, ponieważ pozwala na oddanie nadgodzin w całym okresie rozliczeniowym.

21.  Na czym polega przerywany system czas pracy kierowcy?

 Podobny jest do sytemu podstawowego, dobowa norma czasu pracy wynosi 8 godzin na dobę.  Kierowca ma prawo do podzielenia pracy na dwie części, kilkugodzinną pauzą. W trakcie przerwy swobodnie dysponuje swoim czasem. Charakteryzuje się z góry ustalonym rozkładem, przewidującym nie więcej niż jedną przerwę w pracy w ciągu doby, trwającą nie dłużej niż 5 godzin.

22. Na czym polega zadaniowy system czas pracy kierowcy?

 Zadaniowy czas pracy polega zgodnie z nazwą a wyznaczaniu pracownikowi zadań, z których powinien się wywiązać w ciągu 8 godzin.  Nie powinien więc w tym systemie dostawać zadań, które są niemożliwe do wykonania w normie 8 godzin, w 5 dniowym tygodniu pracy.

23. Mieszany system czasu pracy kierowcy, czy jest najlepszy?  

W systemie mieszanym praca kierowcy może trwać do 12 godzin z jednoczesną przerwą przewidzianą w systemie przerywanym. 

24. Największe błędy przy rozliczaniu kierowcy?

 Wśród największych błędów jakie spotkaliśmy to podpisywanie z kierowcą umowy bez wyszczególnionych składników wynagrodzenia, dosyć często wskutek braku komunikacji czy zrozumienia pomiędzy firmą rozliczającą a księgową kwoty w rozliczeń są inne od kwot na listach płac.  
A najbardziej bolesnym błędem dla finansów firmy jest o ZUS -owanie całych kwot, brak ułożenia systemu pracy, brak analizy co kwartał danych statystycznych z list płac.

25. Siedem największych zalet rozliczania kierowców, gdzie firma przepala kasę?

1)Ograniczenie liczby nadgodzin.
2)Bezpieczne umowy o pracę (niestandardowe).
3)Płaca minimalna przy kontroli za granicą. 
4)Zgłoszenia do systemu delegowania.
5)Wykrywanie nierzetelnych kierowców. 
6)Ustalenia systemu czasu pracy.   
7)Wsparcie specjalisty z zawsze aktualną wiedzą.

26.  Jak oszczędzić na składce zdrowotnej, czyli płacenie pod stołem.

 ... tutaj pomoże tylko spotkanie i analiza każdego przypadku z osobna.
TSL PRO Sp. z o.o.

NIP: 537-26-49-053
KRS: 0000798669
Adres biura:
ul. Sidorska 117 C
21-500 Biała Podlaska

budynek serwisu VOLVO ETMUS
wejście od szczytu budynku - III piętro
info@transportowcy.com.pl +48 720 858 550 TACHO - +48 534 512 770